Als creditmanager wil je kredietrisico’s zo veel mogelijk beperken en het werkkapitaal optimaliseren. Daarbij wil je natuurlijk verantwoord omgaan met klantgegevens en de klanttevredenheid minimaal behouden, maar als het even kan zelfs verbeteren. Door over te stappen van papier naar digitale middelen worden je processen niet alleen sneller, inzichtelijker en klantvriendelijker, je houdt ook nog eens grip op je openstaande facturen.
Vorderingen staan steeds langer open
Als je een factuur verstuurd, wil je het liefst dat deze keurig op tijd betaald wordt. Maar helaas gaat daar nogal eens iets mis en betaalt een debiteur niet binnen de betalingstermijn. Voor het begin van de coronacrisis was 32 procent van de facturen in Nederland achterstallig, sinds het begin van de coronapandemie is dat maar liefst 56 procent, zo blijkt uit onderzoek. Het aantal dagen dat een vordering openstaat is, in vergelijking met andere landen, in Nederland het sterkst toegenomen.
De kracht van digitale middelen
Tijdige betaling, dat is waar grip op je openstaande facturen begint. Voorheen had je als creditmanager weinig middelen om het proces goed op te volgen en werden er veel kosten gemaakt, niet alleen voor extra medewerkers, maar ook voor porti en drukwerk. Vandaag de dag zijn er mooie softwareoplossingen op de markt die het debiteurenbeheer een stuk eenvoudiger, sneller en goedkoper maken.
Verhoogde attentiewaarde en zekerheid
Door gebruik te maken van Aangetekend Mailen verhoog je de attentiewaarde in alle facetten van de ‘factuurreis’, zonder te hoeven inboeten op de juridische waarde. En je weet ten alle tijden dat de mail daadwerkelijk is ontvangen. Zoals Sander Kamstra, directeur van Payt zegt in zijn blog: ‘Dankzij Aangetekend Mailen kan een debiteur nooit ten overstaan van een rechter beweren dat hij een factuur, een aanmaning of een ander bericht niet heeft gezien. Wat er ook gebeurt, het argument ‘ik wist er niet van’ is bij ons géén argument.’
Efficiëntie
Door te digitaliseren, kun je binnen één of twee uur al verder met het proces. Wachten op het bericht of een fysiek poststuk is teruggekomen of niet, is verleden tijd. Is er een vervolgactie nodig, dan kun je die automatisch in gang zetten. Een ongeldig e-mailadres? Dan gaat er alsnog een fysiek poststuk uit. Is iemand het oneens met de incasso? Dan kun je daar, zonder vertraging, de klachtenprocedure op loslaten.
Integraties
Iedere organisatie heeft zijn eigen specifieke systemen en processen waar de dienst Aangetekend Mailen een uitkomst voor kan zijn. Aangetekend Mailen is eenvoudig te koppelen aan bedrijfsspecifieke systemen zoals ERP-, CRM-, en facturatiesystemen. Ook in veel creditmanagementsoftwareapplicaties is de dienst al geïntegreerd. Tenslotte is koppeling met je mailsysteem een fluitje van een cent.
Kostenbesparing
Zo zijn er diverse mogelijkheden om volledig grip te houden op je openstaande facturen, van a tot z. Dat zit ‘m in een verhoogde attentiewaarde, zekerheid en efficiëntie. Bovendien bespaar je op deze manier niet alleen out-of-pocket-kosten, je hebt ook eerder het geld op je rekening. En daar was het allemaal mee begonnen…
Meer weten?
Nieuwsgierig welke voordelen de overstap van papier naar digitaal je nog meer oplevert? Download dan hier ons whitepaper! Benieuwd hoe Aangetekend Mailen een rol in jouw organisatie kan spelen? Geïnteresseerd in een samenwerking? Neem gerust vrijblijvend contact met ons op, we denken graag met je mee.