Zakelijk huurcontract opzeggen

Wil je de huur van een bedrijfsruimte opzeggen? Dan ben je verplicht dit aangetekend te doen. Met de inzet van Aangetekend Mailen stuur je vandaag nog een rechtsgeldige opzegging van je zakelijke huurcontract. Na het versturen ontvang je direct het bewijs van verzending in jouw eigen mailbox.

  • Veilig versturen van belangrijke gegevens
  • Rechtsgeldig vergelijkbaar aan een aangetekende post
  • 24/7 ongeacht tijd en locatie kunnen versturen
  • Goedkoper verstuur voor € 5,45 jouw aangetekende brief digitaal
Aangetekend Versturen

Rechtsgeldig

Veilig Mailen

Beveiligd

Aangetekend Efficient

Efficiënt

Aangetekende Brief

Kostenbesparend

Hoe moet ik huur opzeggen?

Voordat je het zakelijk huurcontract gaat opzeggen is het handig eerst na te gaan wat voor soort bedrijfsruimte je huurt. In de wet wordt verschil gemaakt tussen twee soorten bedrijfsruimten, namelijk middenstandsbedrijfsruimte en overige bedrijfsruimte. Hiervoor gelden verschillende regels waarmee je rekening dient te houden bij de opzegging. Verstuur de opzegbrief via Aangetekend Mailen zodat je bewijs hebt van de opzegging.

Middenstandsbedrijfsruimte

Een middenstandsbedrijfsruimte is een bedrijfsruimte dat voor het publiek toegankelijk moet zijn en waar het product of dienst direct geleverd wordt. Denk hierbij aan horeca- en winkelbedrijven. Een huurder van dit soort bedrijfsruimte krijgt extra wettelijke huurbescherming. De reden hiervoor is dat bijvoorbeeld winkeliers meer gebonden zijn aan plaats waar hun bedrijfsruimte is gevestigd.

Overige bedrijfsruimte

Alle bedrijfsruimten die niet onder de middenstandsruimte vallen zijn overige bedrijfsruimte. Bij overige bedrijfsruimte geldt niet dat deze voor het publiek toegankelijk moet zijn. Meestal betreft het kantoorruimtes of opslagruimtes. Hiervoor gelden in principe de algemene regels voor elke huurovereenkomst. Maar de wet geeft dit soort bedrijfsruimte extra ontruimingsbescherming.


Voordelen
van Aangetekend Mailen

  • Veilig belangrijke gegevens versturen
  • Rechtsgeldig bewijs van verzenden en inhoud
  • Eenvoudig in gebruik
  • Goedkoper dan een fysieke aangetekende brief
  • Snelheid na verzenden gelijk bij de ontvanger aangeboden
  • Track & Trace volg jouw zending
  • 24/7 ongeacht tijd en locatie
  • Zekerheid dat jouw brief wordt aangeboden

Huurcontract 5 jaar
tussentijds opzeggen

Wil je voor het einde van de huurperiode van de huurovereenkomst af, dan kan dit niet zomaar. Tussentijds opzeggen kan alleen onder bepaalde voorwaarden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan wederzijdse instemming of als je zelf een nieuwe huurder hebt gevonden. In alle gevallen is het verstandig dit in overleg te doen met de verhuurder.

Opzegtermijn huurcontract

Als het een middenstandsbedrijfsruimte betreft dan kent de huurovereenkomst een periode van vijf jaar. Na deze vijf jaar wordt het contract automatisch verlengd met nog een vijf jaar. Daarna loopt het contract voor onbepaalde tijd door. Na het verstrijken van deze termijnen beëindigd het contract niet automatisch. Als de verhuurder of huurder de overeenkomst wil opzeggen dan dient er van te voren een opzegtermijn van één jaar in acht nemen.

Voor overige bedrijfsruimte gelden de algemene regels die voor elke huurovereenkomst gelden. De opzegtermijn van het huurcontract is gelijk aan de betalingstermijn: minimaal één maand en maximaal drie maanden. Een betalingstermijn van één maand is het meest gebruikelijk. Als er in het huurcontract een langere opzegtermijn staat dan de betalingstermijn dan hoeft daar niet aan gehouden te worden. De opzegtermijn is dan maximaal één betalingstermijn.

Gratis voorbeeldbrief huuropzeggen

Zij maken al gebruik van Aangetekend Mailen

Back To Top