Wat is een Digitale Handtekening
De Digitale Handtekening is de elektronische variant van de handgeschreven handtekening zoals men die gewend is om te zetten. Een Digitale Handtekening bestaat uit elektronische gegevens die gekoppeld worden aan een document, zodat er achteraf geen discussie over de inhoud en/of betrokkenheid kan ontstaan.
Soorten Digitale Handtekening
- Gekwalificeerde Digitale Handtekening
- Geavanceerde Digitale Handtekening
- Gewone Elektronische Handtekening
Gekwalificeerde Digitale Handtekening
De gekwalificeerde handtekening kan gezet worden met een gekwalificeerd certificaat, dit is een bestand wat aan het oorspronkelijke document wordt gekoppeld. Er zijn enkele instanties die onder toezicht van de OPTA deze PKIO Certificaten mogen verstrekken. De Gekwalificeerde Handtekening is de zwaarste vorm van digitaal ondertekenen en heeft altijd een juridische waarde.
Geavanceerde Digitale Handtekening
Onder bepaalde voorwaarden biedt de Geavanceerde Handtekening net als bij de Gekwalificeerde Handtekening volledige rechtsgeldigheid over de ondertekende documenten. Maar het ondertekenproces is voor beide partijen eenvoudiger dan wanneer er een Gekwalificeerde Handtekening wordt gezet.
Gewone Elektronische Handtekening
De Gewone Elektronische Handtekening is de lichtste vorm van ondertekenen doordat de identiteit van de ondertekenaar onvoldoende is vast te stellen. Door de geringe bewijslast over de identiteit van de ondertekenaar en de mogelijkheid om de inhoud van het contract achteraf aan te passen heeft deze handtekening vrijwel geen juridische waarde. Deze toepassing bestaat vaak uit in gescande documenten die voorzien zijn van een handtekening of waar een handtekening met de muis gezet wordt.
Efficiënt
Documenten printen, ondertekenen en naar het postkantoor brengen, met Aangetekend mailen is het verleden tijd: u verstuurt belangrijke documenten met een druk op de knop. Het is zelfs mogelijk om de dienst in bestaande processen te integreren, zoals de automatische verzending van facturen, aktes of polissen. Een efficiencyslag waarmee u direct kosten bespaart.
Veilig
Onze aangetekende mails bieden juridische zekerheid conform EU-verordening eIDAS. Als onafhankelijke derde leggen we vast wie wat op welk moment met wie communiceert. Belangrijk, vooral bij correspondentie rondom een conflict. Door ontvangst en acceptatie te registeren, kunt u aantonen dat u er alles aan heeft gedaan om een document ter kennisgeving aan te bieden.
Rechtsgeldig
Digitalisering vraagt om verandering. Daarom starten vele organisaties in een beperkte omgeving, waarbij we met een klein team inventariseren, implementeren en verbeteren. Zo werken we samen aan een toekomstbestendige oplossing voor de gehele organisatie.
Implementatie
Documenten printen, ondertekenen en naar het postkantoor brengen, met Aangetekend mailen is het verleden tijd: u verstuurt belangrijke documenten met een druk op de knop. Het is zelfs mogelijk om de dienst in bestaande processen te integreren, zoals de automatische verzending van facturen, aktes of polissen. Een efficiencyslag waarmee u direct kosten bespaart.