Rechtsgeldig
Beveiligd
Efficiënt
Kostenbesparend
Hoe werkt een ingebrekestelling?
Als je een klacht hebt over de auto die je hebt gekocht is het verstandig altijd eerst terug te gaan naar de verkoper. Hiermee geef je de verkoper de gelegenheid het probleem op te lossen. Als je deze gelegenheid niet geeft verspeel je daarmee je rechten.
Als er garantie van toepassing is dan hoef je alleen aan te tonen dat er sprake is van een gebrek. De bewijslast ligt hierbij bij de verkoper. De verkoper dient te bewijzen dat je het gebrek zelf hebt veroorzaakt of dat het door een externe oorzaak is ontstaan.
Los van de garantie kan je een beroep doen op non-conformiteit. Daarbij dien je te bewijzen dat het product niet voldoet aan de verwachtingen die je op basis van de overeenkomst mag hebben of dat het gebrek al aanwezig was ten tijde van de koop.
Het laatste punt is niet van toepassing als het gebrek binnen zes maanden na de aankoop naar voren komt. Het is dan aan de verkoper om te bewijzen dat het product bij aankoop dit gebrek niet had.
Als de verkoper het gebrek niet oplost kan je de verkoper in gebreke stellen. Hiermee geef je de verkoper een laatste kans het gebrek op te lossen. Zet de volgende punten duidelijk in de ingebrekestelling:
- Het gebrek
- De eis
- De reactietermijn
- Welke mogelijkheden de verkoper al heeft gehad
Verstuur de ingebrekestelling altijd met Aangetekend Mailen zodat je het bewijs van verzending en ontvangst in je bezit hebt.
Dé oplossing voor alle
belangrijke documenten
Beveiligd
Rechtsgeldig
Efficient
eIDAS QTSP
Ingebrekestelling per mail
Dat je een ingebrekestelling alleen per post kan versturen is achterhaald. Een ingebrekestelling per e-mail is net zo officieel. Het bewijs van verzending en ontvangst is met gewone e-mail lastig te bewijzen. Met Aangetekend Mailen ontvang je direct na het versturen van jouw ingebrekestelling het bewijs van verzending in jouw eigen mailbox. Gebruik hierbij ook onze gratis voorbeeldbrief en regel het allemaal zonder dat je hiervoor de deur uit hoeft.