Huurverhoging per e-mail

Huurverhoging schriftelijk aanzeggen?

Het is eigenlijk niet meer van deze tijd om de huurverhoging nog fysiek per post toe te sturen. De huurder is digitaal beter te bereiken dan met een fysieke brief en de afzender heeft onnodig veel werk en kosten aan de zending ervan. Is het mogelijk om de Jaarlijkse huurverhoging digitaal te versturen?

Wettelijke regeling Huurverhoging

In artikel 7:252 van het BW is bepaald dat het voorstel tot wijzigen van de huurprijs schriftelijk moet worden gedaan. Indien de verhuurder niet aan deze eis heeft voldaan blijft de oude huurprijs in stand tenzij dit de huurder benadeeld. Aangezien de wet al wat ouder is en bij het opstellen nog geen rekening is gehouden met de digitale mogelijkheden is het de vraag of een huurverhoging ook per e-mail verstuurd mag worden.

Rechtspraak

Er is geen expliciete rechtspraak over de huurverhoging per e-mail maar de rechtbank van Rotterdam oordeelde in 2014 wel over een huuropzegging per mail. De verhuurder was van mening dat de opzegging enkel per aangetekende post of deurwaarders exploot mogelijk was. De rechter oordeelde dat dit beroep onaanvaardbaar is en dat de e-mail in het huidige digitale tijdperk volstaat. Mede omdat het e-mailadres van de huurder in de huurovereenkomst stond vermeld.

Bewijs van ontvangst e-mail

Bij een normale e-mail kan echter nooit worden bewezen of deze is aangekomen en wat de originele inhoud van de mail is geweest. Echter moet de verzender wel aantoonbaar kunnen maken dat de mail ook daadwerkelijk ter kennisgeving is afgeleverd bij de ontvanger. Een standaard lees- of ontvangstbevestiging volstaat niet omdat deze vaak niet staat ingeschakeld of door de ontvanger genegeerd kan worden. Veel huurders kiezen er voor om de huurverhoging dan per normale brief toe te sturen maar ook via deze wijze valt niet te bewijzen of deze bij de ontvanger is aangekomen.

Aangetekend Mailen maakt het voor de afzender wel mogelijk om de huurverhoging conform de schriftelijkheidvereiste per email toe te sturen. Als Trusted Third Party legt Aangetekend Mailen vast Wie, Wat, Wanneer met Wie heeft gecorrespondeerd. Met de tussenkomt van de dienst kan de huurder dan ook nooit beweren de mail niet te hebben ontvangen.

Vele organisaties in binnen en buitenland passen de dienst toe voor diverse redenen. Ook woningcorporaties gebruiken Aangetekend Mailen om, op een eenvoudige manier, belangrijke documenten naar huurders te sturen.

Meer weten over de toepassing Aangetekend Mailen?
Neem dan contact met ons op

Zij maken al gebruik van onze oplossingen

Meer informatie ontvangen?

Benieuwd hoe Aangetekend Mailen in de praktijk werkt? Plan een persoonlijke afspraak in met een van onze experts.

Ontvang onze brochure via een Aangetekende Mail. Zo ervaar je direct het proces aan de ontvangende kant.

Andere klanten gebruiken ook

Digitaal Ondertekenen

Overeenkomsten moeten rechtsgeldig ondertekend zijn. Ook met een digitale handtekening moet dit waterdicht zijn. Optioneel kan er een extra identificatie gevraagd worden voor meer zekerheid.

Lees meer >>

Beveiligd Mailen

Privacygevoelige data moet worden beschermd tegen verlies, diefstal of hacken. Gebruik altijd veilig mailen om dit te voorkomen. Als de mail niet veilig kan worden afgeleverd, krijgt de ontvanger een bericht om de mail veilig op te halen.

Lees meer >>

Grote Bestanden Mailen

Het kan soms lastig zijn om een groot bestand via de mail te verzenden, omdat dit de mailserver flink belast. Of de bijlage bevat privacygevoelige data. Verstuur bijlagen veilig en gemakkelijk via de server van Aangetekend.

Lees meer >>

  Certificeringen

De enige Nederlandse eIDAS gekwalificeerde vertrouwensdienst voor een elektronische Aangetekende brief.

EU Trusted service providers >>

Back To Top