Al is er nog veel onzeker, beetje bij beetje komt het openbare leven weer op gang. In deze blog vertelt Philip hoe hij en zijn collega’s de afgelopen periode hebben beleefd en wat ze ervan hebben geleerd.
Vader worden in lockdown
Er is één ding dat ik in ieder geval nooit meer zal vergeten aan deze periode, en dat is dat ik voor de tweede keer vader ben geworden. Een mijlpaal an sich, en in deze periode helemaal iets bijzonders om mee te maken. Maar ik ben blij dat we beetje bij beetje weer terugkeren naar het leven hoe het was voor de coronacrisis.
Kleine voorsprong
Het toeval wil dat we voor onze ISO 27001-certificering een scenario vergelijkbaar met de intelligente lockdown hadden uitgeschreven. Dus we hadden een kleine voorsprong doordat we onze organisatie al helemaal hadden ingericht om onafhankelijk van locatie en tijdstip te kunnen werken. Wat dat betreft konden we moeiteloos de stap naar thuiswerken maken. Bovendien werden we in positieve zin verrast door het effect op onze business. We zagen direct een forse toename van onze activiteiten: iedereen zat in een keer thuis en veel mensen moesten toch die documenten veilig en rechtsgeldig zien te versturen. Dus we hebben veel nieuwe klanten en nieuwe afdelingen mogen aansluiten, instrueren en van support voorzien. Ook hebben we zelf wat activiteiten ondernomen. Zo hebben we het bijvoorbeeld voor de advocatuur versneld mogelijk gemaakt om ook aan de keukentafel documenten beveiligd en rechtsgeldig te kunnen versturen. We hoefden dus zelf als organisatie niets te veranderen en konden ons gelijk focussen op de marktbehoefte.
Plannen van tafel
Wat we natuurlijk wel zagen, is dat al die mooie plannen die we aan het begin van het jaar met elkaar hadden gemaakt, min of meer van tafel geveegd konden worden. Trajecten die we met grote corporates hadden lopen zijn vooruitgeschoven en de business in België – een grote afzetmarkt voor ons – lag op z’n gat door de volledige lockdown daar. Alles wat we aan projecten hadden lopen bij onze zuiderburen stond gelijk on hold.
Wandelgangen
Ook al waren we er volledig op ingericht, het is toch vreemd om van het ene op het andere moment niet meer met z’n allen op kantoor te zijn. Wat je mist is dat stukje communicatie in de wandelgangen en aan de lunchtafel over ontwikkelingen, klanttrajecten en andere belangrijke zaken die ertoe doen. Aan de andere kant hadden we al heel lang op ons lijstje staan om vaker online meetings in te zetten voor bijeenkomsten waar we anders te vaak voor in de auto stapten. Dat hebben we gelijk structureel ingezet. Ook hebben we webinars georganiseerd voor businesspartners. We zien dat dat volledig door de markt geaccepteerd wordt. En om eerlijk te zijn past het ook beter bij onze boodschap als de digitale postbode.
Hou vast aan je doel en kijk naar kansen
Wij hebben er heel bewust voor gekozen om vast te houden aan onze doelen. Ook al ga je ze misschien niet halen in het tijdspad dat je voor ogen had, toch is het goed om je doelen voor ogen te houden bij de keuzes die je maakt. Daarnaast is het belangrijk naar kansen te blijven kijken in plaats van naar de bedreigingen. Ja, COVID-19 heeft voor heel lastige situaties gezorgd, maar er zitten ook altijd kansen ergens verscholen, hoe klein ook. Misschien stonden er al langer dingen op je lijstje waar je niet aan toe kwam. Of misschien is nu de tijd om je propositie aan te passen. Als je je op die kansen richt, zorgt dat voor een positieve vibe, niet alleen bij jezelf, maar ook bij je team. Zo kom je die lastige periode wel door.
Nieuwsgierig?
Benieuwd wat onze digitale postbodes voor jouw organisatie kunnen betekenen? Neem gerust vrijblijvend contact met ons op, we denken graag met je mee.