“Een oplossing die past bij de bank van de toekomst”
Als coöperatief directeur van de Rabobank en lid van de global innovation board van de Rabogroep is Eric Lücke onder meer verantwoordelijk voor de investeringsagenda van de energietransitie. In deze blog vertelt hij over de uitdagingen van de bank van morgen en welke rol beveiligde en rechtsgeldige correspondentie daarin kan spelen.
Blik op de toekomst
Ik ben verantwoordelijk voor de banken van vandaag, maar ben ook volop bezig met de ontwikkeling van de banken van morgen. Het ene moment rij ik in Groningen, op weg naar een vestiging van onze bank in Noord-Nederland, het andere moment buig ik me over nieuwe technieken in de energietransitie, zoals bijvoorbeeld de waterstofeconomie. Die blik op de toekomst, dat is enorm mooi en spannend om mee bezig te zijn. Dat gaat niet alleen om de techniek, maar vooral ook over de mens: hoe verbinden we onze klanten aan wat er in de toekomst staat te gebeuren.
Bankwezen in disruptie
De digitalisering van het bedrijfsleven speelt daarbij een grote rol. Ook het mkb is volop met die zoektocht bezig. Dat begon al tien jaar geleden. Toen raakten ondernemers ervan doordrongen dat ze het met alleen een stenen winkel niet gingen redden, een webshop was een must. Inmiddels is ook het bankwezen in disruptie. Is de bank over tien jaar nog wel de bank van vandaag? Die kans is heel klein. De economie wordt door veel externe factoren beïnvloed. We hebben al drie jaar te maken met een negatieve rentestructuur, twee jaar geleden schudde COVID-19 de wereld op en vandaag de dag kijken we massaal naar de gebeurtenissen in Oekraïne. Die ontwikkelingen gaan sneller en sneller en de bank van de toekomst is dichterbij dan je denkt. Hoe mooi is het dat ik daar een rol in kan spelen.
Werken op afstand
Onderdeel van die nieuwe wereld is het werken op afstand. Door COVID heeft dat een enorme vlucht genomen. Vrijwel al mijn medewerkers werken twee tot drie dagen thuis en twee tot drie dagen op enige ontmoetingsplek bij de Rabobank. Natuurlijk kunnen klanten ons bezoeken bij een van onze vestigingen, maar ook dat aantal drastisch aan het verminderen, een ontwikkeling die je bij alle banken ziet. Ook het contact met klanten verloopt steeds vaker online. Dat moet wel allemaal veilig gebeuren.
Van papieren brieven naar digitale post
Vroeger, als er een brief naar klanten ging, ging er een mooie postzegel op, werd die brief naar het postkantoor gebracht en ging het met de postbode mee. Dan moest je maar afwachten of en hoe de brief uiteindelijk aankwam bij de klant. Vandaag de dag gaat dat digitaal. Dankzij Aangetekend Mailen weet je zeker dat de brief bij de juiste persoon is aangekomen, wanneer de brief is opengemaakt en of er al is gereageerd. Philip en ik kennen elkaar al een jaar of zeven. Toen Aangetekend Mailen nog volop in ontwikkeling was, klankborden we al met elkaar. Inmiddels is Aangetekend Mailen al een bekend fenomeen binnen de Rabobank, net als bij onze dochtermaatschappij De Lage Landen Group. Momenteel onderzoeken we of we Aangetekend Mailen kunnen introduceren bij onze klanten, zakelijk en particulier. Het zou toch prachtig zijn als een klant de Rabo-app opent, en de opzegging van de huur, een sollicitatiebrief of de annulering van een zakelijke bestelling kan doen via Aangetekend Mailen. Betalen kan dan naadloos via de bankomgeving waar je dan toch al inzit en je brieven vind je in dezelfde omgeving als je geld en je – virtuele – pasjes. Het is nog niet zo ver, maar zo’n oplossing past in mijn optiek helemaal bij de bank van de toekomst.
Nieuwsgierig?
Wil je eens verder praten over wat Aangetekend Mailen voor jouw organisatie kan betekenen? Neem gerust vrijblijvend contact met ons op. We denken graag met je mee.