Documenten digitaal ondertekenen. Is dat wel rechtsgeldig?

Uit onderzoek door organisatieadviesbureau McKinsey blijkt dat de uitbraak van het coronavirus de digitale transformatie versneld heeft met zeven jaar. Maar hoe ga je om met het ondertekenen van documenten in een gedigitaliseerde samenleving? In deze blog vertellen we je hoe je dat veilig en rechtsgeldig doet.

Digitalisering omarmd

Zowel consumenten als bedrijven hebben digitalisering omarmd en ruim 60 procent van de mensen verwacht dat deze verschuivingen in klantgedrag en -behoeften definitief zijn. Maar zo nu en dan moet er toch echt een document ondertekend worden. Uitprinten, ondertekenen, inscannen en terugsturen, per mail of met de fysieke post, dat is niet echt de meest efficiënte werkwijze, zeker niet wanneer je gewend bent om vanuit huis te werken. Gelukkig is er ook een manier om digitaal slim, veilig en rechtsgeldig documenten te ondertekenen!

Handtekening met de muis niet veilig

Met een muis een handtekening zetten in een digitaal vakje, dat is niet die slimme en veilige oplossing. Integendeel, deze methode is flink fout- en fraudegevoelig, zeker als er geen extra identificatiemaatregelen zijn getroffen of om extra authenticatie wordt gevraagd. Je kan zo’n krabbel niet alleen heel eenvoudig kopiëren en in een ander document plakken, het kan ook heel simpel vervalst worden. Immers, heb je zelf weleens een goed gelijkende handtekening weten te fabriceren met je muis? Wij niet. En geloof ons, we hebben geoefend.

Digitale vingerafdruk

De Nederlandse en Europese wetgeving kent, als het gaat om digitale handtekeningen, drie niveaus van betrouwbaarheid: de gewone digitale handtekening, de geavanceerde digitale handtekening en de gekwalificeerde digitale handtekening. Het tweede niveau van betrouwbaarheid is de geavanceerde elektronische handtekening. Deze is vergelijkbaar met wat we de ‘natte krabbel’ noemen. In 99 procent van de gevallen – denk bijvoorbeeld aan arbeidsovereenkomsten en lease- en huurovereenkomsten – is dit niveau afdoende. De digitale handtekening van Aangetekend Mailen wordt ‘over’ het document gezet. Dat betekent dat er een echtheidskenmerk – de hashcode – aan het getekende document wordt toegevoegd. Dankzij deze digitale vingerafdruk kan er achteraf geen discussie ontstaan over de inhoud van het getekende document. Met onze digitale handtekening voldoen wij aan het tweede niveau van betrouwbaarheid: de geavanceerde elektronische handtekening. Bang dat je handtekening niet wordt geaccepteerd? Dankzij de eIDAS-verordering kun je er gerust op zijn dat een digitale handtekening die aan de genoemde niveaus van betrouwbaarheid voldoen, rechtsgeldig is in alle lidstaten van de Europese Unie.

Automatiseer het hele order-to-cash-proces met de SEPA-functie

Gebruik je onze digitale handtekening voor contracten met terugkerende omzetten, zoals een lease- of huurovereenkomst, dan kun je daarna direct een SEPA-machtiging aanroepen voor het verkrijgen van de automatische incasso. Met deze geïntegreerde SEPA-koppeling kun je dit proces zowel voor je eigen organisatie als voor de (potentiële) klant zonder gedoe en op de juiste manier afronden. Heeft de klant niet op tijd de incassomachtiging afgegeven? Geen probleem, het systeem zorgt voor een automatische opvolging zodat je er geen omkijken meer naar hebt.

Extra zekerheid

Wil je zeker weten dat degene die achter het mailadres en de digitale handtekening schuilgaat ook de persoon is die jij denkt dat het is, maak dan gebruik van extra identificatiemiddelen zoals iDIN, itsme, of andere (Europese) identificatiemiddelen. Wij krijgen realtime aan de hand van deze platformen de gewenste data terug en geven dit mee op het biljet wat tot stand komt, zodat jij zeker weet wie de digitale handtekening heeft gezet.

Meer weten?

Meer lezen of zelf proberen? Dat kan hier. Benieuwd wat onze digitale postbodes voor jouw organisatie kunnen betekenen? Neem gerust vrijblijvend contact met ons op, we denken graag met je mee.

Download onze brochure

Zij maken al gebruik van onze oplossingen

Meer informatie ontvangen?

Benieuwd hoe Aangetekend Mailen in de praktijk werkt? Plan een persoonlijke afspraak in met een van onze experts.

Ontvang onze brochure via een Aangetekende Mail. Zo ervaar je direct het proces aan de ontvangende kant.

Andere klanten gebruiken ook

Digitaal Ondertekenen

Overeenkomsten moeten rechtsgeldig ondertekend zijn. Ook met een digitale handtekening moet dit waterdicht zijn. Optioneel kan er een extra identificatie gevraagd worden voor meer zekerheid.

Lees meer >>

Beveiligd Mailen

Privacygevoelige data moet worden beschermd tegen verlies, diefstal of hacken. Gebruik altijd veilig mailen om dit te voorkomen. Als de mail niet veilig kan worden afgeleverd, krijgt de ontvanger een bericht om de mail veilig op te halen.

Lees meer >>

Grote Bestanden Mailen

Het kan soms lastig zijn om een groot bestand via de mail te verzenden, omdat dit de mailserver flink belast. Of de bijlage bevat privacygevoelige data. Verstuur bijlagen veilig en gemakkelijk via de server van Aangetekend.

Lees meer >>

  Certificeringen

De enige Nederlandse eIDAS gekwalificeerde vertrouwensdienst voor een elektronische Aangetekende brief.

EU Trusted service providers >>

Back To Top