Ingebrekestelling verborgen gebrek
Na het kopen en de overdracht van je nieuwe woning ontdek je een verborgen gebrek die je voor de overdracht nog niet had gezien. Als de verkoper hiervan op de hoogte is dan is hij of zij hiervoor aansprakelijk. Kom je er niet uit met de verkoper? Stel de verkoper dan in gebreke met Aangetekend Mailen.
- Opstellen van je e-mail
- Controleren van je e-mail
- Identificeren zodat we zeker weten wie je bent
- Betalen voor verzending € 5,45
Stappenplan verborgen gebreken
Voordat je de verkoper in gebreke stelt is het verstandig te onderzoeken of de verkoper aansprakelijk is voor het verborgen gebrek. Als de verkoper aansprakelijk is dan is hij os zij verplicht het gebrek te repareren of de reparatiekosten te betalen. In de volgende gevallen is de verkoper aansprakelijk:
- Als de woning niet normaal gebruikt kan worden door het gebrek.
- De verkoper wist af van het gebrek, maar heeft dit niet gemeld.
Woning kan niet normaal gebruikt worden
Meestal is in het koopcontract opgenomen dat de woning de eigenschappen zal bezitten die voor normaal gebruik nodig zijn. Is er bijvoorbeeld een lekkage of is de fundering slecht? Dan is de kans vrij groot dat de verkoper hiervoor aansprakelijk is.
Het gebrek is niet gemeld
De verkoper is verplicht alle gebreken te vermelden bij het verkopen van de woning. Dit wordt de mededelingsplicht genoemd. Als de verkoper dit niet doet terwijl de verkoper wel op de hoogte is van het gebrek dient hij of zij de kosten van de reparatie te betalen. Als koper dien je wel te bewijzen dat de verkoper van het gebrek afwist en dit niet heeft gemeld.
Meld het verborgen gebrek
In het geval dat je een verborgen gebrek ontdekt aan de koopwoning is het belangrijk dit zo snel mogelijk te laten weten aan de verkoper. Dit dient altijd binnen een redelijke termijn te gebeuren. Een periode van twee maanden wordt vaak gezien als redelijk.
Ook al is nog niet bekend hoe hoog de schade zal zijn is het verstandig wel het verborgen gebrek alvast te melden en dat je onderzoekt hoe hoog de schade is.
Je moet ten alle tijden kunnen bewijzen dat de verkoper op de hoogte is gesteld van het verborgen gebrek. Doe dit altijd via Aangetekend Mailen en je ontvangt direct het bewijs van de verzending in jouw eigen mailbox.
Overleg met de verkoper
Nadat het verborgen gebrek is gemeld is het handig eerst met de verkoper een oplossing te vinden. Mogelijk wil de verkoper het gebrek maken, of jullie worden het eens over de verdeling van de kosten. Het is belangrijk deze afspraken altijd te noteren.
De verkoper moet altijd de kans krijgen om het verborgen gebrek te herstellen binnen een redelijk termijn. De verkoper kan dit zelf doen of met de hulp van een bedrijf. Indien je de verkoper deze kans niet geeft en je de reparatie zelf uitvoert is er weinig kans dat je de reparatiekosten kan terugvorderen bij de verkoper.
Stel de verkoper in gebreke
Kom je er samen met de verkoper niet uit, en reageert de verkoper niet? Dan geef je de verkoper nog één laatste kans met een ingebrekestelling. Geef hierin altijd de gebreken aan en indien mogelijk ook foto’s van de gebreken.
Ingebrekestelling met Aangetekend Mailen
Volgens de wet dient een ingebrekestelling schriftelijk verzonden te worden. In de praktijk betekent dat een ingebrekestelling per e-mail ook is toegestaan. Met een gewone e-mail is het verzenden en ontvangen lastig te bewijzen.
Met de inzet van Aangetekend Mailen en onze voorbeeldbrief verstuur je eenvoudig een ingebrekestelling per mail. Na het versturen ontvang je een statusmail met daarin de actuele informatie van jouw Aangetekende Mail. Download hieronder onze gratis voorbeeldbrief voor het versturen van een ingebrekestelling.
Hoe werkt het?
Een aangetekende e-mail verstuur je eenvoudig via de knop ‘Verstuur nu’. Je stelt de tekst op en voegt eventuele bijlagen toe. Bij de volgende stap kun je de email en alle velden controleren. Om een aangetekende e-mail te kunnen versturen is het wettelijk vereist dat je je identificeert. Dit doen wij met iDIN en dat werkt via je bank. Als laatste stap volgt de betaling via iDEAL waarna de Aangetekende Mail wordt verstuurt. Een kopie van de Aangetekende Mail en de track & trace ontvang je in je inbox.
Stap 1
Opstellen e-mail
Stap 2
Controleren e-mail
Stap 3
Identificeren
Stap 4
Betalen
Voordelen van Aangetekend Mailen
Ultiem gemak
Je verstuurt supersnel belangrijke documenten met extra zekerheid, zonder dat je de deur uit hoeft.
Veilig en rechtsgeldig
Je e-mail en bijlagen worden beveiligd verzonden. Daarbij ontvang je een verzendbewijs én een ontvangstbewijs.
Snel en direct
Jouw Aangetekende e-mail wordt direct aangeboden aan de ontvanger, zonder wachttijd.
24/7 te volgen
Je hebt tijdens het hele proces volledig inzicht in de voortgang van je e-mail.
Kostenbesparend
Een Aangetekende e-mail is goedkoper dan de fysieke variant waarbij ‘gewicht’ ook niet uitmaakt voor de prijs die je betaald.
100%
rechtsgeldig in EU
Aangetekend Mailen voldoet volledig aan Europese regelgeving. De rechtbank erkent de aangetekende e-mail als juridisch bewijs.
85%
hogere attentiewaarde
Bezorging via Aangetekend Mailen trekt veel meer aandacht dan een gewone e-mail of poststuk.
2
minuten slechts
Supersnel versturen én bezorgen zonder dat je de deur uit hoeft.
Waarom Aangetekend Mailen?
Een Aangetekende Mail versturen is eenvoudiger en voordeliger dan het versturen van een aangetekende brief per post. Daarnaast heb je meer zekerheid dat het bericht ook daadwerkelijk bij de ontvanger terecht komt. Na de verzending ontvang je direct een statusmail in je eigen mailbox met een statusbiljet. Met het statusbiljet kan je de real-time status van je Aangetekende Mail volgen. Hierdoor heb je meer grip op de situatie en kan je met een gerust hart belangrijke informatie via een Aangetekende Mail versturen.