Huur opzeggen
Bij een verhuizing komt altijd veel kijken. Waaronder de huur opzeggen van je huidige woning. Om gedoe achteraf te voorkomen is het belangrijk dat je dit goed regelt. Bij wet moet dit dan ook aangetekend worden verzonden. Verstuur een volledig rechtsgeldige huur opzegging aangetekend zonder dat je daarvoor de deur uit hoeft. En je krijgt het bewijs van de verzending direct in jouw eigen mailbox.
- Opstellen van je e-mail
- Controleren van je e-mail
- Identificeren zodat we zeker weten wie je bent
- Betalen voor verzending € 5,45
Huurcontract opzeggen?
Houd hier rekening mee:
Wat is de opzegtermijn van een huurcontract?
De opzegtermijn van het huurcontract is gelijk aan de betalingstermijn: minimaal één maand en maximaal drie maanden. Een betalingstermijn van één maand is het meest gebruikelijk. Als er in het huurcontract een langere opzegtermijn staat dan de betalingstermijn dan hoeft daar niet aan gehouden te worden. De opzegtermijn is dan maximaal één betalingstermijn. Van deze wettelijke regel mag niet worden afgeweken.
Wat betekent 1 maand opzegtermijn huur?
Een opzegtermijn van 1 maand betekent dat je 1 maand van te voren de huur op moet zeggen. Het betreft in de meeste gevallen een kalendermaand. De opzegtermijn gaat dan in per de eerste van de volgende maand. Als je de huur op wil zeggen per 1 september dan moet je de opzeggen uiterlijk voor 1 augustus aangetekend versturen.
Hoe vraag ik mijn borg terug?
Bij het aangaan van de huurovereenkomst is het waarschijnlijk dat er borg is betaald. Als de woning of kamer goed is achtergelaten en alle huur is voldaan, dan dient de verhuurder de borg terug te betalen. Het is belangrijk dit verzoek mee te nemen in de opzegging van de overeenkomst. Vaak betaalt de verhuurder de borg binnen één maand na het vertrekt.
Kan je een huurcontract van een jaar opzeggen?
Een huurcontract van één jaar kan je tussentijds opzeggen. Dit kan sinds 1 juli 2016 door de invoering van de Wet Doorstroming Huurmarkt 2015. Let wel op dat je alleen als huurder in deze situatie op mag zeggen en de verhuurder niet. Let bij het opzeggen van de huur altijd op de opzegtermijn.
Waarom huur opzeggen?
Er zijn veel redenen te verzinnen waarom je gaat verhuizen en daar komt veel bij kijken. Wat je dan niet wil is dat de huuropzegging gedoe oplevert en daarmee tijd en geld gaat kosten. Met een Aangetekende Mail ben je er zeker van dat je de huuropzegging rechtsgeldig hebt verzonden.
Huur opzeggen vanwege een verhuizing
Je woont al een tijdje naar je zin maar vanwege ruimte te kort, ander werk, relaties, of anders, ga je verhuizen. Regel je verhuizing daarom goed met het opzeggen van je huurcontract met de gratis voorbeeld brief.
Opzeggen huurcontract door wanprestaties verhuurder
Het leek zo mooi en tijdens de bezichtiging was er niets te zien. Maar als je eenmaal in een huis woont heb je al vrij snel door wat er niet deugd. De verhuurder heeft het mooier doen lijken en doet niet zijn best om de problemen te verhelpen. In dat geval wil je rechtsgeldig je huurcontract opzeggen.
Het huurcontract opzeggen vanwege het stoppen van een relatie
Het huis waar jullie samen zijn gaan wonen is niet meer jullie gezamenlijke plek. De relatie is gestopt en je wil dan ook graag een nieuwe start met een nieuw huis. Om geen onduidelijkheid over het huis en de huurkosten te krijgen met je ex kun je beter samen het opzeggen huurcontract regelen.
Overige redenen waarvoor je een huur opzeggen brief nodig hebt
Er zijn natuurlijk nog veel meer redenen te verzinnen waarom je de huur wil opzeggen. Denk aan gezinsuitbreiding, tijdelijke ruimte, ander werk, etc. in alle gevallen moet je de verhuurder laten weten dat je de huurovereenkomst beëindigd. Om zeker te zijn dat het goed is geregeld kun je gebruik maken van het voorbeeld ‘huur opzeggen brief’
Hoe werkt het?
Een aangetekende e-mail verstuur je eenvoudig via de knop ‘Verstuur nu’. Je stelt de tekst op en voegt eventuele bijlagen toe. Bij de volgende stap kun je de email en alle velden controleren. Om een aangetekende e-mail te kunnen versturen is het wettelijk vereist dat je je identificeert. Dit doen wij met iDIN en dat werkt via je bank. Als laatste stap volgt de betaling via iDEAL waarna de Aangetekende Mail wordt verstuurt. Een kopie van de Aangetekende Mail en de track & trace ontvang je in je inbox.
Stap 1
Opstellen e-mail
Stap 2
Controleren e-mail
Stap 3
Identificeren
Stap 4
Betalen
Voordelen van Aangetekend Mailen
Ultiem gemak
Je verstuurt supersnel belangrijke documenten met extra zekerheid, zonder dat je de deur uit hoeft.
Veilig en rechtsgeldig
Je e-mail en bijlagen worden beveiligd verzonden. Daarbij ontvang je een verzendbewijs én een ontvangstbewijs.
Snel en direct
Jouw Aangetekende e-mail wordt direct aangeboden aan de ontvanger, zonder wachttijd.
24/7 te volgen
Je hebt tijdens het hele proces volledig inzicht in de voortgang van je e-mail.
Kostenbesparend
Een Aangetekende e-mail is goedkoper dan de fysieke variant waarbij ‘gewicht’ ook niet uitmaakt voor de prijs die je betaald.
100%
rechtsgeldig in EU
Aangetekend Mailen voldoet volledig aan Europese regelgeving. De rechtbank erkent de aangetekende e-mail als juridisch bewijs.
85%
hogere attentiewaarde
Bezorging via Aangetekend Mailen trekt veel meer aandacht dan een gewone e-mail of poststuk.
2
minuten slechts
Supersnel versturen én bezorgen zonder dat je de deur uit hoeft.
Waarom Aangetekend Mailen?
Een Aangetekende Mail versturen is eenvoudiger en voordeliger dan het versturen van een aangetekende brief per post. Daarnaast heb je meer zekerheid dat het bericht ook daadwerkelijk bij de ontvanger terecht komt. Na de verzending ontvang je direct een statusmail in je eigen mailbox met een statusbiljet. Met het statusbiljet kan je de real-time status van je Aangetekende Mail volgen. Hierdoor heb je meer grip op de situatie en kan je met een gerust hart belangrijke informatie via een Aangetekende Mail versturen.