Diverse IT- en Automotive-bedrijven zijn momenteel druk bezig met het ontwikkelen van een zelfrijdende auto. Veel IT’ers zullen zich direct afvragen hoe men in deze wirwar van oplossingen de standaardisatie van de data-uitwisseling en de dataopslag gaat regelen, maar dit terzijde.
De ontwikkeling gaat gepaard met nieuw en uitgebreid jargon met betrekking tot zogenaamde rijhulpsystemen, zoals bijvoorbeeld Adaptive Cruise Control, Lane Departure Warning en Blind Spot Monitoring.
Een van de belangrijkste rijhulpsystemen is Lane Assist, wat eigenlijk een doorontwikkeling van het Departure Warning systeem is. Dit systeem zorgt ervoor dat de auto in alle gevallen binnen de lijntjes blijft en alleen van baan verwisselt als de bestuurder daar opdracht toe geeft, bijvoorbeeld om in te halen. Op die manier wordt de bestuurder ontzorgd en kan hij nog veiliger van A naar B rijden.
Het Lane Assist-systeem is goed vergelijkbaar met veilig mailen. Het is immers zo dat de mail ‘tussen de lijntjes’ van de transportlaag moet blijven en daarbij zo snel mogelijk van zender A naar – uitsluitend – ontvanger B moet gaan. Veilig mailen is dus een ‘rijhulpsysteem’ voor degene die veilig willen mailen en daarbij zeker wil zijn van het beveiligd en rechtsgeldig verzenden van documenten (en wie wil dat nou niet).
Zonder omwegen of andere afwijkingen wordt de zender op die manier gelukkig ontzorgd, zodat hij veilig kan communiceren.