Rechtsgeldig
Beveiligd
Efficiënt
Kostenbesparend
Stappenplan verborgen gebreken
Voordat je de verkoper in gebreke stelt is het verstandig te onderzoeken of de verkoper aansprakelijk is voor het verborgen gebrek. Als de verkoper aansprakelijk is dan is hij os zij verplicht het gebrek te repareren of de reparatiekosten te betalen. In de volgende gevallen is de verkoper aansprakelijk:
- Als de woning niet normaal gebruikt kan worden door het gebrek.
- De verkoper wist af van het gebrek, maar heeft dit niet gemeld.
Woning kan niet normaal gebruikt worden
Meestal is in het koopcontract opgenomen dat de woning de eigenschappen zal bezitten die voor normaal gebruik nodig zijn. Is er bijvoorbeeld een lekkage of is de fundering slecht? Dan is de kans vrij groot dat de verkoper hiervoor aansprakelijk is.
Het gebrek is niet gemeld
De verkoper is verplicht alle gebreken te vermelden bij het verkopen van de woning. Dit wordt de mededelingsplicht genoemd. Als de verkoper dit niet doet terwijl de verkoper wel op de hoogte is van het gebrek dient hij of zij de kosten van de reparatie te betalen. Als koper dien je wel te bewijzen dat de verkoper van het gebrek afwist en dit niet heeft gemeld.
Meld het verborgen gebrek
In het geval dat je een verborgen gebrek ontdekt aan de koopwoning is het belangrijk dit zo snel mogelijk te laten weten aan de verkoper. Dit dient altijd binnen een redelijke termijn te gebeuren. Een periode van twee maanden wordt vaak gezien als redelijk.
Ook al is nog niet bekend hoe hoog de schade zal zijn is het verstandig wel het verborgen gebrek alvast te melden en dat je onderzoekt hoe hoog de schade is.
Je moet ten alle tijden kunnen bewijzen dat de verkoper op de hoogte is gesteld van het verborgen gebrek. Doe dit altijd via Aangetekend Mailen en je ontvangt direct het bewijs van de verzending in jouw eigen mailbox.
Voordelen van Aangetekend Mailen
Overleg met de verkoper
Nadat het verborgen gebrek is gemeld is het handig eerst met de verkoper een oplossing te vinden. Mogelijk wil de verkoper het gebrek maken, of jullie worden het eens over de verdeling van de kosten. Het is belangrijk deze afspraken altijd te noteren.
De verkoper moet altijd de kans krijgen om het verborgen gebrek te herstellen binnen een redelijk termijn. De verkoper kan dit zelf doen of met de hulp van een bedrijf. Indien je de verkoper deze kans niet geeft en je de reparatie zelf uitvoert is er weinig kans dat je de reparatiekosten kan terugvorderen bij de verkoper.
Stel de verkoper in gebreke
Kom je er samen met de verkoper niet uit, en reageert de verkoper niet? Dan geef je de verkoper nog één laatste kans met een ingebrekestelling. Geef hierin altijd de gebreken aan en indien mogelijk ook foto’s van de gebreken.
Ingebrekestelling met Aangetekend Mailen
Volgens de wet dient een ingebrekestelling schriftelijk verzonden te worden. In de praktijk betekent dat een ingebrekestelling per e-mail ook is toegestaan. Met een gewone e-mail is het verzenden en ontvangen lastig te bewijzen.
Met de inzet van Aangetekend Mailen en onze voorbeeldbrief verstuur je eenvoudig een ingebrekestelling per mail. Na het versturen ontvang je een statusmail met daarin de actuele informatie van jouw Aangetekende Mail. Download hieronder onze gratis voorbeeldbrief voor het versturen van een ingebrekestelling.