Wetgeving omtrent Beveiligd Mailen

Er zijn in Nederland (NTA-)normen en strikte (GDPR/AVG-)wetgeving voor het beveiligen van persoonlijke gegevens.

Europees gecertificeerde vertrouwensdienstleverancier

Wetgeving
wetgeving beveiligd mailen

AVG-wetgeving

Europese Verordening met betrekking tot privacy?

De General Data Protection Regulation (GDPR), in Nederland en België bekend als de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), is de Europese Verordening met betrekking tot privacy en regelt vooral de verwerking van digitale persoonsgegevens. In de AVG wordt gesteld dat de verwerking van persoonlijke gegevens met passende maatregelen beschermd dient te worden. Het verzenden van persoonsgegevens via een onbeveiligde e-mail is dan ook niet meer toegestaan. De verzender is verplicht om privacygevoelige informatie beveiligd te versturen om datalekken te voorkomen of snel te traceren.

Hoewel het versturen van privacygevoelige informatie per e-mail gemakkelijk is, brengt het ook de meeste risico’s met zich mee. Zo heb je tijdens het versturen van een ‘gewone’ mail geen enkele grip op het zendproces; de mail kan bijvoorbeeld gehackt worden of per ongeluk aan de verkeerde persoon afgeleverd worden. Door gebruik te maken van een veilige manier van mailen voorkom je dat je – onbewust en onopgemerkt – te maken krijgt met een datalek.

Wetgeving

Voor juristen is het belangrijk geen beroepsfouten te maken. Gelukkig is er inmiddels ook jurisprudentie: ook rechters accepteren Aangetekend Mailen.

Wetgeving
Saida Hamdiouiel Hajaji
Teamleider afdeling Vastgoed
Wetgeving

Dankzij Aangetekend Mailen weet je zeker dat de brief bij de juiste persoon is aangekomen, wanneer de brief is opengemaakt en of er al is gereageerd.

Wetgeving
Eric Lücke
coöperatief directeur Rabobank
Wetgeving

Met Beveiligd Mailen hebben we een eenvoudige manier gevonden om vertrouwelijke gegevens digitaal te verzenden.

Wetgeving
Rick Terlouw
Mede eigenaar Klaas & Terlouw

Voordelen van Beveiligd Mailen

Wetgeving

Beveiligd Mailen scant automatisch op gevoelige gegevens, zonder dat je als verzender extra handelingen moet verrichten. Zo maak je je e-mailverkeer niet alleen veilig, maar hou je het ook simpel.

Wetgeving

Verifieer de identiteit van de ontvanger met bijvoorbeeld een SMS-code, zodat je zeker weet dat alleen de beoogde persoon toegang heeft tot de inhoud.

Wetgeving

Met Beveiligd Mailen voldoe je aan de AVG-vereisten voor digitale communicatie. Dit is een onmisbare feature voor elke organisatie die privacygevoelige informatie verstuurt.

Wetgeving

Ook voor sectoren met extra (NTA-)normen en eisen biedt Beveiligd Mailen de juiste bescherming. Denk aan de gezondheidszorg, de financiële sector en de juridische wereld.

Wetgeving

compliant





Los van internationale normen voor informatiebeveiliging, zoals de eIDAS-verordening en de welbekende ISO27001-norm, werd in de afgelopen jaren onder leiding van de NEN een tweetal Nederlandse Technische Afspraken (NTA) ontwikkeld. Het betreft de NTA7516 voor veilig mailen in de zorg en de NTA7530, bedoeld voor de rechtspraak.

Om diverse redenen heeft het Centraal College van Deskundigen Zorg & Welzijn van de NEN besloten om per 15 mei 2022 het schema NCS7516 voor veilig mailen in de zorg te inactiveren, wat betekent dat er geen certificering meer kan plaatsvinden en dat de huidige certificaten zijn ingetrokken door de certificerende instanties. Vooralsnog is er geen NTA7516 van kracht.

Bij de NTA7530 voor de rechtspraak werd de ontwikkeling voortijdig stopgezet. Door verschil van inzicht tussen de diverse belanghebbenden bleek het op korte termijn niet mogelijk om tot een bruikbare norm te komen waar iedereen mee kon leven. Er zat een tijdsdruk op de ontwikkeling vanwege het gepland uitfaseren van de fax begin 2022. Vervolgens werd door de rechtspraak teruggevallen op de NTA7516, maar zoals hiervoor beschreven was de geldigheid hiervan van korte duur.

De rechtspraak heeft aangegeven om per 1 januari 2024 de eIDAS-Verordening te gaan hanteren voor veilig mailen.

Wetgeving

Beveiligd mailen in de branche

Overheid

Ook bij veel overheidsorganen worden op dit moment de uiteenlopende werkprocessen (verder) gedigitaliseerd of verfijnd. Daarbij ontstaat tegelijkertijd de vraag hoe in aansluiting op deze processen de communicatie met collega-organisaties en burgers volledig veilig digitaal kan worden ingeregeld.

Of het nu over beleid of over uitvoering gaat, in alle gevallen moeten de te verzenden gegevens maximaal worden beschermd tegen het risico van verlies, diefstal, beschadiging of onbevoegde wijzigingen. Daarnaast is het in het kader van de dossiervorming vaak belangrijk om het verzend- en ontvangstproces op de voet te kunnen volgen en nauwkeurig en eenduidig vast te leggen.

Zeker bij de communicatie binnen en vanuit de overheid speelt de privacy een uiterst belangrijke rol: de digitale communicatie moet dus zonder meer aan de AVG getoetst kunnen worden.

Ook moeten de efficiëntie én de effectiviteit van de werkprocessen optimaal zijn: geen ingewikkelde handelingen, geen digitale platformen of zogenaamde ‘Mijn Omgevingen’, maar bij voorkeur eenvoudige integratie in bestaande mailprocessen.

Tot slot wil men ook bij veel overheidsorganen – zeker met de combinatie van werken op kantoor en het thuiswerken – brieven en overige documenten ongeacht plaats en tijd kunnen versturen met de zekerheid dat het aankomt bij de beoogde geadresseerde(n).

Zorg

In de zorg, waar de persoonlijke gezondheidsgegevens steeds meer gedigitaliseerd worden, is een veilige vorm van uitwisseling van gegevens cruciaal. Het gaat daarbij om digitale communicatie zowel tussen zorgprofessionals onderling als tussen professional en patiënt. Dat betreft dan met name ad-hoc- berichtenverkeer via e-mail. Voor reguliere berichten, bijvoorbeeld tussen EPD- en andere medische systemen, worden specifieke technische oplossingen gebruikt.

Voor die ad-hoc-berichten is Beveiligd Mailen dé oplossing, want dit is de meest betrouwbare end-to-end-oplossing tussen verzender en ontvanger. Pas als zeker is dat het hele verzendtraject volledig veilig is, worden de gegevens verzonden. Zo worden alle privacygevoelige gegevens beschermd tegen het risico van verlies, diefstal, beschadiging of misbruik en oneigenlijk gebruik. Tegelijkertijd voldoe je met het gemak van de verzending van een simpele e-mail toch aan de eisen van de AVG/GDPR.

Juridisch

Ook in de juridische sector krijgt de digitalisering steeds meer vorm. Een belangrijke ontwikkeling in een omgeving waar tot voor kort vrijwel alles schriftelijk werd gedaan, zeker in het kader van de bewijsvoering. Door het verdwijnen van de faxmogelijkheid en bovenal door het Besluit elektronisch procederen (BEP) gaan steeds meer instanties binnen de rechtspraak over naar gedigitaliseerde processen.

Beveiligd Mailen is daarbij een betrouwbare oplossing, die perfect past binnen de werkwijzen van de juridische sector. Eenvoud en betrouwbaarheid zijn daarbij de sleutelbegrippen.

Overige branches

Inmiddels hebben wij ook diverse afnemers uit andere branches die dankbaar gebruik maken van de oplossing voor end-to-end-beveiliging dat door Beveiligd Mailen wordt geleverd. Denk bijvoorbeeld aan het onderwijs, HR-, financiële sector, logistieke bedrijven, adviesbureaus, automotive bedrijven, arbodiensten en auditors.

Technieken en protocollen

Beveiligd Mailen gebruikt geavanceerde technieken en protocollen om de betrouwbaarheid, authenticiteit en integriteit van je e-mailverkeer te waarborgen, met extra verificatie-opties bij onvoldoende zekerheid.

Meer over de technieken en protocollen

Hoe werkt het?

Lees hoe Beveiligd Mailen werkt en hoe eenvoudig de dienst te implementeren is binnen jouw organisatie.

Meer informatie

Wetgeving

Beveiligd Mailen voldoet aan de strengste Europese en Nederlandse wet- en regelgeving, waaronder de eIDAS-verordening, AVG-wetgeving, en NTA-normen, voor een veilige, rechtsgeldige en privacy-compliant afhandeling van e-mailverkeer.

Alles over wetgeving

Beveiligd Mailen is een onmisbare dienst voor professionals die werken met vertrouwelijke gegevens. Advocaten, medische instellingen en financiële dienstverleners vertrouwen dagelijks op onze oplossing voor een efficiënte en veilige afhandeling van hun e-mailverkeer. Of je nu werkt in de gezondheidszorg, de rechtspraak of een andere sector waar gevoelige informatie in omgaat, Beveiligd Mailen biedt de bescherming en zekerheid die je nodig hebt.

Bekijk hier hoe andere bedrijven onze oplossingen gebruiken:

– Grote klanten zoals Korton en Klaas & Terlouw vertrouwen op Beveiligd Mailen voor hun juridische correspondentie.

– Partners zoals BaseNet, Collect Online en Payt helpen ons bij het aanbieden van de beste service voor bedrijven in verschillende sectoren.

Beveiligd Mailen is beschikbaar voor elk budget

Man maakt gebruik van Aangetekend Mailen via zijn laptop. Hij is zichtbaar tevreden met het proces en blij met de eenvoudige, betrouwbare én rechtsgeldige verzending van zijn documenten.

Onze producten

Wetgeving
Aangetekend Mailen

Verstuur documenten met dezelfde juridische waarde als een fysiek aangetekende brief, supersnel en 24/7 te volgen.

Wetgeving
Beveiligd Mailen

Bescherm privacygevoelige informatie tegen datalekken, eenvoudig en instelbaar naar geldende sectoreisen.

Wetgeving
Digitaal Ondertekenen

Onderteken belangrijke digitale documenten, rechtsgeldig met verschillende authenticatie mogelijkheden.

Wetgeving
Grote Bestanden Versturen

Deel snel en veilig grote bestanden, gemakkelijk gecombineerd met onze andere vertrouwensdiensten.

Benieuwd naar onze digitale, beveiligde en rechtsgeldige oplossingen? In onze Academy vind je niet alleen algemene brochures, whitepapers en gidsen, maar ook sectorspecifieke documenten voor o.a. de juridische sector, zorg, overheid en credit management. Download eenvoudig de informatie die je nodig hebt of vraag via de knop hieronder onze brochure aan en leer hoe onze oplossingen net zo makkelijk werken als het versturen van een e-mail.

Digitaal. Beveiligd. Rechtsgeldig..

Wetgeving