Ingebrekestelling aannemer
Met de aannemer heb je afspraken gemaakt dat hij of zij werkzaamheden verricht in je huis. Het kan gebeuren dat de aannemer de gemaakte afspraken niet nakomt. In dit geval heb je een ingebrekestelling nodig voordat je verdere stappen kan ondernemen. Met de ingebrekestelling spoor je de aannemer aan om de werkzaamheden alsnog af te ronden.
- Opstellen van je e-mail
- Controleren van je e-mail
- Identificeren zodat we zeker weten wie je bent
- Betalen voor verzending € 5,45
De aannemer in gebreke stellen
De aannemer heeft zijn werk afgerond en de verbouwing aan je huis zijn klaar. Helaas merk je op dat er gebreke zijn. Het is verstandig om hierover eerst in gesprek te gaan met de aannemer. Als je er dan niet uitkomt kan je de aannemer in gebreke stellen. Met de ingebrekestelling laat je de aannemer weten welke gebreke er zin. Vergeet niet een termijn te benoemen die de aannemer krijgt om de gebreke te herstellen.
Een ingebrekestelling gebruik je als de aannemer slecht werk heeft geleverd of als de aannemer niet op de afgesproken datum klaar is. Als de aannemer zelf schriftelijk heeft aangegeven dat hij niet in staat is de werkzaamheden uit te voeren is een ingebrekestelling niet van toepassing.
Verplichte ingebrekestelling
In onderstaande gevallen is het verplicht om de aannemer een ingebrekestelling te sturen.
- een deel van de aanneemsom wilt inhouden voor de werkzaamheden die de aannemer niet heeft uitgevoerd
- een andere aannemer wilt inschakelen voor de overgebleven werkzaamheden op kosten van de eerste aannemer
- wettelijke rente en incassokosten in rekening wilt brengen
- naar de rechter wilt stappen
Hoe werkt een ingebrekestelling?
Bij een ingebrekestelling is het belangrijk dat je de aannemer een termijn geeft waarbinnen zij de afspraken alsnog na kunnen komen. Deze termijn moet wel redelijk zijn en vaak is deze twee weken. In de ingebrekestelling moet ook staan wat het gevolg is als de aannemer de afspraken niet nakomt binnen de gestelde termijn.
Ingebrekestelling vereisten
Voordat je de aannemer in gebreke gaat stellen is het verstandig om eerst na te gaan om welke afspraken het precies gaat. Kijk bijvoorbeeld in de gesloten overeenkomst, offerte, de algemene voorwaarden of de bon. Probeer, voordat je de ingebrekestelling verstuurt, te overleggen met de aannemer over een oplossing. Komen jullie er samen echt niet uit? Gebruik dan onze gratis voorbeeldbrief ingebrekestelling, en verstuur deze via Aangetekend Mailen. Geef in de brief aan dat je de aannemer nog een laatste kans geeft om de afspraken alsnog na te komen. Geef hiervoor ook een redelijke termijn af. Twee weken wordt doorgaans gezien als een redelijk termijn.
Ingebrekestelling met Aangetekend Mailen
Volgens de wet dient een ingebrekestelling schriftelijk verzonden te worden. In de praktijk betekent dat een ingebrekestelling per e-mail ook is toegestaan. Met een gewone e-mail is het verzenden en ontvangen lastig te bewijzen.
Met de inzet van Aangetekend Mailen en onze voorbeeldbrief verstuur je eenvoudig een ingebrekestelling per mail. Na het versturen ontvang je een statusmail met daarin de actuele informatie van jouw Aangetekende Mail. Download hieronder onze gratis voorbeeldbrief voor het versturen van een ingebrekestelling.
Hoe werkt het?
Een aangetekende e-mail verstuur je eenvoudig via de knop ‘Verstuur nu’. Je stelt de tekst op en voegt eventuele bijlagen toe. Bij de volgende stap kun je de email en alle velden controleren. Om een aangetekende e-mail te kunnen versturen is het wettelijk vereist dat je je identificeert. Dit doen wij met iDIN en dat werkt via je bank. Als laatste stap volgt de betaling via iDEAL waarna de Aangetekende Mail wordt verstuurt. Een kopie van de Aangetekende Mail en de track & trace ontvang je in je inbox.
Stap 1
Opstellen e-mail
Stap 2
Controleren e-mail
Stap 3
Identificeren
Stap 4
Betalen
Voordelen van Aangetekend Mailen
Ultiem gemak
Je verstuurt supersnel belangrijke documenten met extra zekerheid, zonder dat je de deur uit hoeft.
Veilig en rechtsgeldig
Je e-mail en bijlagen worden beveiligd verzonden. Daarbij ontvang je een verzendbewijs én een ontvangstbewijs.
Snel en direct
Jouw Aangetekende e-mail wordt direct aangeboden aan de ontvanger, zonder wachttijd.
24/7 te volgen
Je hebt tijdens het hele proces volledig inzicht in de voortgang van je e-mail.
Kostenbesparend
Een Aangetekende e-mail is goedkoper dan de fysieke variant waarbij ‘gewicht’ ook niet uitmaakt voor de prijs die je betaald.
100%
rechtsgeldig in EU
Aangetekend Mailen voldoet volledig aan Europese regelgeving. De rechtbank erkent de aangetekende e-mail als juridisch bewijs.
85%
hogere attentiewaarde
Bezorging via Aangetekend Mailen trekt veel meer aandacht dan een gewone e-mail of poststuk.
2
minuten slechts
Supersnel versturen én bezorgen zonder dat je de deur uit hoeft.
Waarom Aangetekend Mailen?
Een Aangetekende Mail versturen is eenvoudiger en voordeliger dan het versturen van een aangetekende brief per post. Daarnaast heb je meer zekerheid dat het bericht ook daadwerkelijk bij de ontvanger terecht komt. Na de verzending ontvang je direct een statusmail in je eigen mailbox met een statusbiljet. Met het statusbiljet kan je de real-time status van je Aangetekende Mail volgen. Hierdoor heb je meer grip op de situatie en kan je met een gerust hart belangrijke informatie via een Aangetekende Mail versturen.