Aangetekend Mailen
WMEBV en de gevolgen voor de overheid
Inhoud
De wet
De Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (WMEBV) is een wet die binnenkort in Nederland wordt ingevoerd. De wet is gericht op het verbeteren van de digitalisering van het bestuurlijk verkeer tussen burgers, bedrijven en overheden.
De wet heeft een aantal gevolgen voor de Nederlandse overheid. Hieronder een aantal voorbeelden:
- Verplichting tot het aanbieden van elektronisch verkeer: De wet verplicht de overheid om zoveel mogelijk bestuurlijke processen digitaal aan te bieden. Dit betekent dat de overheid verplicht is om digitaal verkeer met burgers en bedrijven te faciliteren.
- Digitale identiteit: De wet verplicht de overheid om digitale identiteiten te verstrekken voor burgers en bedrijven, zodat zij digitaal verkeer kunnen hebben met de overheid.
- Integratie van bestuurlijke processen: De wet verplicht de overheid om bestuurlijke processen te integreren, zodat de burger of bedrijf niet meerdere keren dezelfde gegevens hoeft in te vullen.
- Verplichting tot verstrekken van gegevens: De wet verplicht de overheid om gegevens te verstrekken aan andere overheidsinstanties, wanneer deze gegevens nodig zijn voor een bestuurlijk proces.
- Algemene verantwoordelijkheid voor veiligheid: De wet verplicht de overheid om een algemene verantwoordelijkheid te hebben voor de veiligheid van het elektronisch verkeer. Dit betekent dat de overheid verantwoordelijk is voor de beveiliging van de systemen die zij gebruiken voor het verkeer met burgers en bedrijven.
- Meldplicht Datalekken: De wet voegt ook de plicht toe voor de overheid om datalekken te melden aan de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) en eventueel ook aan de betrokken personen.
In samenvatting de wet WMEBV heeft tot doel het verbeteren van de digitale dienstverlening van de overheid, de beveiliging en transparantie van het elektronisch verkeer tussen overheid, bedrijven en burgers. Ook zal het efficiënter maken van bestuurlijke processen en integratie van systemen door de overheid.
Mogelijke oplossingen voor overheidsinstanties
Aangetekend BV biedt diverse oplossingen om bedrijven en organisaties te helpen bij het beveiligen van hun communicatie. Voor meer informatie over deze diensten klik je op
Meer weten?
Zo zijn er nog veel meer voordelen van het digitaliseren van je processen. Meer weten? Download dan hier ons whitepaper! Benieuwd hoe Aangetekend Mailen een rol in jouw organisatie kan spelen? Geïnteresseerd in een samenwerking? Neem gerust vrijblijvend contact met ons op, we denken graag met je mee.
Andere artikelen
Ontdek alles over
veilig communiceren
bij Aangetekend
Benieuwd naar onze digitale, beveiligde en rechtsgeldige oplossingen? In onze Academy vind je niet alleen algemene brochures, whitepapers en gidsen, maar ook sector-specifieke documenten voor o.a. juridische sector, zorg, overheid en credit management. Download eenvoudig de informatie die je nodig hebt en leer hoe onze oplossingen net zo makkelijk werken als het versturen van een e-mail. Klik op de afbeelding of onderstaande knop en krijg direct toegang tot de documenten.
Digitaal. Beveiligd. Rechtsgeldig.
Aangetekend Mailen
Verstuur documenten met dezelfde juridische waarde als een fysiek aangetekende brief, supersnel en 24/7 te volgen.
Beveiligd Mailen
Bescherm privacygevoelige informatie tegen datalekken, eenvoudig en instelbaar naar geldende sectoreisen.
Digitaal Ondertekenen
Onderteken belangrijke digitale documenten, rechtsgeldig met verschillende authenticatie mogelijkheden.
Grote Bestanden Versturen
Deel snel en veilig grote bestanden, gemakkelijk gecombineerd met onze andere vertrouwensdiensten.