Conflictmijders onbetwistbare afspraken maken kan nu ook per telefoon en mail.
‘Het begon ermee dat ik gedoe kreeg met de Informatie Beheer Groep’ zegt Philip Voogt. ‘Ik had via de telefoon allerlei toezeggingen gekregen die later weer werden betwist. Dat bracht me op het idee om een dienst te starten waarbij je mondelinge afspraken kunt vastleggen’. Hij kwam in contact met een telecomprovider, die graag meedeed. ‘Ik ben veel te enthousiast met hen in zee gegaan. Dat was een belangrijke les. Wat er dan misging? Nou, alles is een groot woord, maar veel scheelde het niet. In elk geval kon ik daarna weer helemaal opnieuw beginnen’. Overtuigd van de brille van zijn plan, zette Voogt door. Veel bloed, zweet en tranen, een paar ton cash en de toekenning van een patent verder, kunnen mensen sinds 2009 via Aangetekend Bellen hun afspraken vastleggen middels een 0900-nummer á tachtig cent per minuut. Dat gebeurt inmiddels enkele tienduizenden keren per maand. Voogt kwam er al snel achter dat bedrijven ook wel oren hadden naar deze service, maar niet via het 0900-AANGETEKEND nummer wilden bellen. Voor hen maakte hij een toepassing waarbij ze gewoon hun eigen centrale kunnen gebruiken. Omdat de kosten dan veel lager zijn, betaalt zo’n bedrijf 46 cent per gesprek. Deze dienst wordt inmiddels gebruikt door onder andere incassobureaus en verzekeringsmaatschappijen die nieuwe klanten aan hun toezeggingen willen houden. Hoewel de wet bepaald dat mondelinge deals gewoon rechtsgeldig zijn, is tot Voogts spijt nog niet in de rechtszaal getoetst of afspraken die via Aangetekend Bellen zijn vastgelegd inderdaad stand houden. ‘Ik heb overwogen een proefproces aan te spannen. Dat kost echter niet veel geld, ik weet ook dat rechters het niet grappig vinden om voor dit soort zaken te worden gebruikt. Aan de andere kant: het feit dat er nog nooit ruzie over is ontstaan, geeft wel aan dat men zich gebonden voelt zich aan afspraken te houden. Over de andere tak van het bedrijf Aangetekend Mailen, is wel een procedure gevoerd. Iemand claimde een concept-dagvaarding niet te hebben ontvangen. De rechtbank veegde dat verweer onder de noemer ‘smoesje’ terzijde. Immers, de persoon in kwestie had niet alleen eerst aangegeven de aangetekende mail te willen ontvangen, maar uit de data die Voogt en de in 2010 bij het bedrijf gekomen van den Brink opslaan, bleek ook dat hij de uiteindelijke mail daadwerkelijk had geopend. ‘hoewel we eigenlijk niet anders hadden verwacht, kwam dat vonnis toch als een opluchting’, zegt Van den Brink, die denkt dat een dezer dagen de champagne opnieuw kan ploppen. De fles die ontkurkt zal worden als de magische grens van een miljoen mails is overschreden, ligt namelijk al koud. Net als de flessen waarmee het succes in landen als Duitsland en Engeland moet worden gevierd. Want dat ze zullen doorgroeien en hun winsten en posities uitbouwen.